10 HTG-lærere nomineret til Politikens Undevisningspris

Det er blevet offentliggjort, at 10 lærere fra Høje-Taastrup Gymnasium er blevet indstillet til Politikens Undervisningspris. Vi præsenterer de nominerede her i løbet af ugen.

Nyheder

For sjette år i træk kårer og hædrer Politiken nogle af Danmarks bedste gymnasielærere.

I slutningen af sidste uge blev det offentliggjort, at 10 lærere fra Høje-Taastrup Gymnasium er blevet indstillet af elever.

Vi præsenterer de nominerede i løbet af denne uge.

 


 

Så er det blevet tid til at præsentere endnu en dygtig matematiklærer. Han er blevet indstillet flere gange, så der er mange udtalelser om ham. Læs allesammen her og bliv klogere på, hvem Kasper er som lærer!

Kasper – Fag: Matematik

»Kasper har sin helt egen måde at undervise på, som jeg ikke har set før. Han er klart hele min klasses yndlingslærer, da han er så speciel på den bedste måde. Vi har sådan en stor respekt for Kasper, da vi kan se, at han respekterer os alle hver især. Kasper fortjener denne pris, da vi vil gøre meget for, at han indser hvor meget, vi holder af ham og aldeles hans undervisning. Vi har matematik på A-niveau. Det kan man blive skræmt af, men ikke når man har Kasper. Kasper er i vores øjne verdens bedste lærer!

Kasper skal helt klart have Undervisningsprisen, da han er en fremragende lærer. Han har tre vigtige kompetencer – faglig, social og ledelse. Han kan undervise eleverne på flere forskellige måder, så man altid er interesseret. Han tilpasser sig hver enkelt elev og deres behov. Kasper kan virkelig relatere til en, og han hjælper lige meget, hvad han har svært med. Han lytter til sine elever og kan finde ud af at holde klassen i kontrol, lave faste pauser og holde orden. Kasper er bare den bedste lærer, jeg nogensinde har haft!

Han gør undervisningen forståelig og tager den tid, det tager, for at alle elever kan følge med i undervisningen.

Jeg vil nominere min matematiklærer, Kasper, da han er den mest støttende og flinke lærer, og han har en fantastisk læringsmetode. Han er aldrig sur, og alle elever har respekt for ham og omvendt. Når det kommer til undervisningen, tilpasser han den, så alle kan følge med. Han får alt til at virke nemt overskueligt. Kasper er forstående og lytter altid til vores behov og er villig til at gå på kompromis, så alle er tilfredse. Han har et rigtig godt forholde til sine elever, og alle, der har haft Kasper, kan kun sige, at han har været den sødeste og mest hjælpende lærer på hele gymnasiet. Jeg mener ikke, at han har fået nok credit for det, han laver, og jeg vil gerne have, at Rektor ved besked om Kaspers fantastiske undervisningsmetode, så han kan få en lønforhøjelse.

Kasper fortjener uden tvivl denne pris, da han er den lærer, som underviser på den helt rigtige måde. Han har de to vigtigste kompetencer, en lærer skal have: Den faglige kompetence og relation-kompetencen.  Kasper indgår altid i positive sociale relationer med sine elever, som har stor betydning for vores læring. Kort sagt er han en meget engageret, struktureret, udadvendt lærer, som er grundig til at forklare og gennemgå faget på den bedst mulige måde for at få alle sine elever med.

Jeg vil nominere min matematiklærer Kasper, da han er den bedste lærer i vores klasse og på hele årgangen.

Eksempler fra undervisningen:

Hvert modul vi har Kasper, kommer han ind med et smil på læben og er klar til at lære os noget nyt. Når han begynder at undervise, gør han det i et tempo, hvor alle kan følge med selv dem, der ikke er så gode til matematik. Kasper starter altid med at forklare os ”teorien”, og når vi alle har forstået det, giver han nogle opgaver, der passer med det, han lige har gennemgået. Når vi har lavet et par opgaver og forstået det, får vi en matematikaflevering med lignende opgaver blandet med opgaver fra tidligere emner.

Alle er stille og der er meget ro i klassen i hans undervisning. Alle er koncentreret og aktive. Han blander grupper, som altid fungerer. Der er altid god stemning i klassen. Han bliver aldrig sur, og alle lærer noget.

Han tager det i vores tempo og fortæller os, hvad vi skal skrive ned som noter. Han er med til at gøre, at vi kan forstå det, vi har skrevet ned. Han er en lærer, der altid hjælper sine elever, når vi har brug for hjælp.

Han går ned på vores niveau og sætter sig i vores sko for at gennemføre Matematik A-niveau, og gør det utroligt nemt for os. Han har altid et fantastisk humør, som smitter af på os. Kasper virker utrolig motiverende, og når han gør matematik på højniveau nemt, styrker han vores selvtillid. Man glæder sig altid til at have matematik. Selv i de sidste skoletimer, hvor man ikke orker mere, kan han få os til at lave mange opgaver med andengradsligninger, bare fordi han er så glad og frisk.

Lige meget, hvad tid på dagen det er, er vi altid motiverede og lyttende i Kaspers timer, da han altid selv er motiverende og har et fantastisk humør, når han træder ind ad døren.

Hver gang Kasper skal lære os om noget nyt, så ikke nok med, at han mundtligt forklarer teorierne grundigt og detaljeret, men han skriver også det hele på tavlen, så vi kan være helt med, og han sørger for, at vi får skrevet noter til emnet. Derudover kommer han altid med eksempler og mellemregninger, så vi er helt med på, hvordan det hele skal gøres. Derudover får vi altid genopfrisket, hvad vi har haft om i de tidligere moduler.

Han gør alt for, at alle forstår undervisningen, og han er god til at undervise en hastighed, hvor alle kan følge med.«

 


 

I dag præsenterer vi dig for en sej matematiklærer. Selvom hun ikke har været på HTG i mange år, har hun formået at gøre indtryk. Vi giver dig:

Emilie – Fag: Matematik

»Emilie er den bedste matematiklærer, man kunne ønske sig. I folkeskolen kunne jeg ikke fordrage matematik, og jeg var meget usikker på mit valg om at have matematik A. Min indstilling til matematik og usikkerhed ændrede Emilie hurtigt på. Hun var utrolig forstående og opfordrende, og jeg begyndte at elske matematik.

Den eneste grund til, at jeg elsker matematik så meget, er, fordi jeg har en lærer som Emilie. Hun er passioneret, og det kan man især mærke i undervisningen. Jeg håber, at Emilie ved hvilken forskel, hun gør, bare ved at være den lærer og den person, hun er.

Eksempler fra undervisningen:

Hendes undervisning er altid velforberedt og struktureret på en god måde. Når man har matematik med Emilie går tiden så hurtigt, fordi hun formår at gøre emnerne interessante. Desuden er Emilie så imponerende tålmodig, og hun vil gerne forklare ting en masse gange, når man ikke forstår det.  Når jeg spørger Emilie om noget, føler jeg mig ikke dum. Tværtimod føler jeg, at det er helt okay, og jeg er ikke bange for at spørge igen og igen, indtil jeg forstår det. Der var engang i matematik, hvor vi skulle være lærerne i nogle gruppe og styre undervisningen. Jeg tror, det var imens, vi planlagde undervisningen, at det gik op for mig hvor svært, det er at være lærer. Alligevel har Emilie så meget overskud. Jeg synes virkelig, hun er en fantastisk lærer. Jeg har allerede vundet, fordi jeg har Emilie som min lærer, så nu synes jeg, at det er hendes tur til at vinde.«

 


 

Vi starter præsentationskavalkaden med en af gymnasiets ‘grand old men’, Jørgen Brink!

Jørgen Brink – Fag: Bioteknologi

»Der er så mange dygtige lærere på Høje-Taastrup Gymnasium, men Jørgen er klart den lærer, der fortjener undervisningsprisen allermest.

Jørgen er en lærer, der UDSKUDTE SIN PENSION, så vi kunne fortsætte med at have ham som lærer i 3. G, fordi vi var så glade for hans undervisning, og han var glad for at undervise og dele sin bioteknologiske viden med os.

Jørgen brænder for sit fagområde og underviser med så stort et overskud og så stor passion, at man som elev føler sig super motiveret til at få lavet sine lektier, så man kan deltage i undervisningen og i de relevante biotek-debatter, der nogle gange tages op i timerne. Endvidere bliver han efter timerne for at hjælpe med de opgaver, men ikke har forstået i afleveringen. Han giver ikke svaret, men der gives hjælp og så meget tænketid, som man har brug for til selv at nå frem til det rigtige svar og bedre kan huske det til en anden gang. Han kunne have været ude at rejse i år, men han valgte sin 3.X-elever i stedet.

Eksempler fra undervisningen:

Mange eksempler kan gives fra super undervisningstimer med Jørgen, dog vil jeg give et eksempel på en ting (ud af mange), som han for et par dage har gjort for at hjælpe sine elever:

Udover at blive efter skole og hjælpe med de spørgsmål i afleveringen, man har haft svært ved, tænker han også på, hvordan han kan hjælpe sine elever i sin fritid. Et eksempel på dette er, da min gruppe og jeg var færdige og fik afleveret vores AT-synopsis, fik vi dagen efter denne besked på Lectio:

”[link] det er måske noget, I kan bruge ift. eksamen. Der var noget i radioen om det i dag på P1 ca. kl. 16. Hilsen Jørgen”.

Selvom vores vejledningstimer for længst var slut, valgte han at sende mere info om vores emne, som vi kan tage i brug til AT-eksamen om tre måneder. Dette viser bl.a., hvor stor passion, han har for at hjælpe sine elever, og hvorfor han virkelig fortjener Undervisningsprisen 🙂 !«

Share on Facebook
Facebook
Del på facebook