Energizer – dansk grammatik Nogen >< Nogle
Start med at forklare et substantiv så enkelt som muligt.
Forklar derefter regel om nogen>< noget + skriv reglen på tavlen (hverken mere eller mindre). Efter eleverne har noteret, visk det ud igen.
Spørg ud i lokalet: står der nogen ved døren? Eleverne, der sidder ned, svarer nej. Spørg hvordan nogen staves. Skriv det rigtige svar på tavlen: “Nej, der står ikke nogen ved døren.”
Sig til eleverne at de skal rejse sig op og stille sig over ved døren. Spørg: Står der nogen ovre ved døren? Eleverne svarer ja. Spørg hvordan nogen staves. Skriv det rigtige svar på tavlen. + sætningen, hvor nogen erstattes af substantivet: “Ja, der står nogen ved døren. Alle eleverne i klassen står ved døren.” Spørg: står der nogen ved katederet /tavlen? Eleverne svarer ja (læreren står der). Spørg hvordan nogen staves. Skriv det rigtige svar på talen + sætningen med substantivet: “Ja, der står nogen ved katederet. Læreren står ved katederet“.
Eleverne sætter sig igen. Spørg ud i lokalet (NB! Udtal nogle som nogen!) Ligger der nogle papirer/ting i vindueskarmen/på gulvet/på katederet/på hylderne og flyder? Eleverne svarer Nej/Ja. Ved nej: Skriv sætningen på tavlen, og spørg om der er nogle substantiver i sætningen. Spørg igen: Ligger der nogle papirer i vindueskarmen? Spørg hvordan nogle staves. Skriv det rigtige svar på tavlen.
Spørg ud i lokalet: Er der nogen, der er søde at hjælpe med at rydde nogle af papirerne op? Elever melder sig (rydder op, ros for indsats). Bed eleverne om at skrive sætningen: “Er der nogen, der er søde at hjælpe med at rydde nogle af papirerne op?” individuelt på et stykke papir. Spørg hvad der skal stå på tavlen. Skriv det rigtige svar på tavlen.
Spørg eleverne om hvilke andre fysiske eksempler vi kan prø- ve for at vise forskellen mellem nogen og nogle. Skriv eksemplerne på tavlen, og lad klassen udføre én af dem. Lægge >< ligge Skriv lægge >< ligge på tavlen. Bed eleverne om at stille sig bag deres stole, og derefter om at lægge sig på bordet. Når de ligger på bordet, så bed dem om at lave prikken over i’et med deres højre hånd.
Spørg hvad forskellen er mellem lægge og ligge. Tegn et stort æ på tavlen og vis at æ’et tegnes med en stor rund bevægelse. I’et ligger ned. Skriv reglen om at der bruges æ i lægge, sætte, når der er tale om en bevægelse, og i, når det er noget, der ligger eller sidder statisk/stille.