Gymnasiet arbejder med flere værktøjer for at give skolens elever et godt gymnasieforløb. Arbejdet skal dels sikre den tværfaglige sammenhæng mellem fagene og dels kvaliteten i den enkeltfaglige undervisning. Nedenstående tre værktøjer – studieplanen, studierapporten og undervisningsbeskrivelsen – er vigtige for gymnasiet i bestræbelsen på at skabe den bedst mulige skole.
Studieplanen er gymnasiets overordnede plan for undervisningen. Den omfatter rammer for undervisningen i de enkelte fag og i tværgående forløb. Studieplanen er at betragte som skolens ‘køreplan’ for undervisningen, hvilket også inkluderer almen studieforberedelse, almen sprogforståelse, det naturvidenskabelige grundforløb samt elevernes skriftlige arbejde.
I studieplanen indgår:
- Fordeling af fag og timer til lærerstyrede aktiviteter.
- Fordeling af elevtiden til skriftligt arbejde.
- En årsplan for 1.g til 3.g, som inkluderer det tværfaglige samarbejde i almen studieforberedelse, større skriftlige arbejder og prøver og eksaminer i forbindelse med årsafslutningen.
Studierapporten, som udarbejdes i samarbejde mellem lærerteamet og eleverne, indeholder en oversigt over de emner, som er gennemført i almen studieforberedelse. Den enkelte elev skal i studierapporten kort beskrive alle de specialemner, der er arbejdet med.
Undervisningsbeskrivelsens hovedformål er at sikre, at censor ved eksamen har adgang til de nødvendige fagoplysninger. Undervisningsbeskrivelsen indeholder fagets eksamensopgivelser og erstatter som sådan tidligere tiders pensa.