På HTG ser vi evalueringer som en ressource, der har afgørende betydning for, at vi kan være en levende organisation med fokus på pædagogisk udvikling og forandring. Kun ved at inddrage elever, medarbejdere og øvrige samarbejdspartnere kan vi udvikle skolen i forhold til vores vision og strategi. Vores strategi ”Drømme og detaljer” beskriver vores udviklingsarbejde samt evalueringen af de enkelte projekter, og evalueringsplanen beskriver evalueringen af undervisningen, den enkelte elev og teamsamarbejdet.
HTG udarbejder hvert år en årsrapport. Heri findes evalueringer af de forskellige undervisnings- og udviklingsprojekter, som skolen har gennemført i det forgangne skoleår. Desuden findes her data på eksamenskarakterer, trivsel, fravær og overgangsfrekvens. Årsrapporten findes her.
Vores udviklingsplan er blevet til som et resultat af vores evalueringsplan og de punkter, vi i særligt grad underkaster en systematisk evaluering: trivsel, karakterer, overgangsfrekvens, søgetal o.lign. Endelig er uddannelsesstatistik.dk en væsentlig kilde til skolens data, som anvendes systematisk i HF-udvalget, STX-udvalget samt ASF/SAFE-udvalget.
Organiseringen af HTG
Vi stræber efter en stærkt teambaseret organisering, hvor udvikling og strategitiltag opstår og afprøves i teamene om en klasse. Efter en løbende evaluering af tiltaget/projektet og en løbende fremlæggelse på pædagogiske møder, forankres projektet i organisationen. Hvis projektet ikke lykkes, evalueres projektet med henblik på enten nedlæggelse eller justeringer. Rigtig mange beslutninger er lagt ud til teams, faggrupper og projektgrupper, og det er i disse fora, at evalueringerne forestås. Hvis et projekt i teamet, faggruppen eller andre grupper skal forankres i hele organisationen, holdes et pædagogisk møde med henblik på, hvordan forankringen skal implementeres. MUS-samtalen, teammøder, faggruppemøder mv er alle fora, hvor indsatser drøftes og evalueres med henblik på forankring i andre dele af – eller hele – organisationen.
Indsatser, der vedrører mere end en klasse, drøftes i STX-udvalget, ASF/SAFE-udvalget og HF-udvalget. I IT-udvalget diskuteres IT-indsatser, der vedrører hele skolen. I koordinationsudvalget samles udvalgsmedlemmer fra de centrale udvalg og laver de overordnede rammer for undervisningen på HTG.
Evalueringsplan for HTG
Nedenstående fremstiller en plan for evalueringen af undervisningen (struktur og indhold), den enkelte elev og teamsamarbejdet om klasserne.
Teamsamarbejdet
Størstedelen af udviklingen på HTG foregår i klasseteams. Arbejdet i de enkelte klasseteams koordineres gennem 3-4 årlige fællesmøder/kursusdage for alle lærerteams. Til fællesmøderne deltager også skolens ledelse. I klasseteams diskuteres blandt andet elevtrivsel, udviklingsprojekter, undervisningsevaluering, elevernes faglige trivsel, klasserumskultur og den faglige progression både særfagligt og på tværs af fag. Klasseteams mødes jævnligt og afholder også jævnligt møder med alle klassens lærere.
Faggruppesamarbejde
De faglige indsatser tages op på regelmæssige faggruppemøder. Pædagogiske og didaktiske projekter kan tage sit udgangspunkt i faggruppesamarbejdet, men det kan også være indsatser, der er startet i et team, og som derefter følges op af udvalgte faggrupper. Faglige indsatser og indsatser, der vedrører elevernes faglige niveauer, herunder karaktergivning, kan tages op i både faggrupper og teams.
Evaluering af undervisningen
STX-udvalget, HF-udvalget og ASF/SAFE-udvalget evaluerer overordnet skolens studieplaner (jf ovenstående om teamsamarbejdet), som fremlægges på pædagogiske møder. Udvalgene sikrer, at alle dele af bekendtgørelsen spiller godt sammen i et fornuftigt årshjul for både elever og ansatte. Der er en tæt dialog mellem udvalgene og de enkelte teams og faggrupper, så alle så vidt muligt kan få deres undervisningsaktiviteter til at hænge godt sammen med skolens overordnede studieplan.
Den enkelte underviser evaluerer regelmæssigt undervisningen sammen med eleverne og resultatet af evalueringerne drøftes med eleverne for at give eleverne medindflydelse på og medansvar for undervisningen. Udgangspunktet for evalueringen af eleverne er elevernes deltagelse i undervisningen, opgaver, projekter og prøver o.lign.
Derudover drøftes evalueringer i teamet, og teamet om en klasse sørger også for at der bliver foretaget jævnlige undervisningsevalueringer. Teamet bør inddrage klassens elever i forbindelse med drøftelserne om undervisningsevaluering.
Studieplaner og undervisningsbeskrivelser for de enkelte fag og projekter beskriver de faglige mål, arbejdsformer, anvendte læremidler og evaluering. Undervisningsbeskrivelserne sikrer et entydigt eksaminationsgrundlag. Formålet er at censor kan forberede sig på sit hverv, og at eleverne har den nødvendige information vedr. eksamen og eksamen bekendtgørelsens bestemmelser.
Evaluering af elevernes trivsel
Vi deltager hvert år i ETU’en og derudover har alle elever en mentor. Mentoren følger elevens trivsel. Målingerne fra ETU’en fremlægges på pædagogiske møder og der drøftes, om nye tiltag skal sættes i søen. Teamet som sådan har fokus på den enkelte klasses og elevs trivsel.
Evaluering af den enkelte elev
Den løbende evaluering af den enkelte elev baserer sig på en vurdering af elevens faglige, almene og personlige kompetencer. Evalueringen sker både ved interne prøver og tests, ved læringsterminsprøver, ved obligatoriske årsprøver og terminsprøver. Teamet tager elevernes faglige trivsel og standpunkt op på teammøder, og inddrager også studievejledere og ledelse, når det er relevant. Skolen har en systematik i registreringerne omkring elevernes trivsel, karakterer og adfærd, så der hurtigt kan træffes beslutninger om eventuelle sanktioner.
Karakterer
Vi følger udviklingen i elevernes karakterer ved at følge skolens samlede gennemsnit og fagenes årsresultater. Fagenes resultater drøftes i faggrupperegi og faggruppen iværksætter nødvendige tiltag i samspil med skolens ledelse.
Standpunktskarakterer
Standpunktskarakterer udtrykker graden af den enkelte elevs opfyldelse af målene for faglige viden, indsigt og metode i læreplanerne i forhold til det tidspunkt, karakteren gives. Der gives standpunktskarakterer to gange årligt.
Afsluttende årskarakterer
Afsluttende standpunktskarakterer udtrykker graden af den enkelte elevs opfyldelse af målene for faglig viden, indsigt og metode i den pågældende læreplan og i forhold til karaktergivningens tidspunkt. Årskaraktererne gives ved skoleårets afslutning.
Elevfravær
Vi følger med i elevernes fysiske og skriftlige fravær, og vi har en klart beskrevet proces for, hvordan vi håndterer elever med for højt fravær.
Skolerådet
Skolerådet er et organ på skolen, der igangsætter initiativer, men som også involveres i undervisningsevalueringer og af tilrettelæggelsen af skoleåret. Skolerådet er med til at evaluere det fysiske og psykiske undervisningsmiljø på skolen.
Personalemøde og pædagogiske møder
Vi afholder 5-6 årlige møder, der har karakter af både pædagogiske møder og personalemøder. Her fremlægges projekter, der er i gang og evalueringen af projekter fremlægges. På disse møder kan også igangsættes initiativer på baggrund af denne kvalitetssikringsplan.
Kalender – evaluering/kvalitetssikring
Tid | Emne for evalueringen | Hvem evaluerer |
Forår | Nøgletal: Overgangsfrekvens
Eksamenskarakter (udvalg) Fravær+frafald ETU APV (hvert 2. år) |
Ledelse, SU
|
Evaluering af sidste års indsatser kombineret med data fra uddannelsesstatistik.
Status på udviklingsprojekter og formulering af kommende indsatser. Igangsættelse af proces, med inddragelse af SU, udvalg, faggrupper, teams og MUS-samtaler |
Ledelse | |
Pædagogiske dage med afslutning af initiativer og igangsættelse af nye | Lærere, teams, faggrupper, udvalg | |
Standpunktskarakterer
Vurdering af elevernes kompetencer og faglige niveau – herunder også fastholdelse. Samtaler mellem lærere, teams, studievejleder og ledelse |
Lærere, teams, studievejledere, ledelse, faggrupper | |
Juni | Fastholdelse/oprykning
Vurdering af elevernes kompetencer og faglige niveau – herunder også fastholdelse. Samtaler mellem lærere, teams, studievejleder og ledelse |
Lærere, teams, studievejledere, ledelse |
Før sommerferien:
Indsatsområder + opfølgningsplan lægges på htg.dk (ny udgave – der skal ligge for 3 år) og fremlægges på personalemøde |
Kvalitetssikringsgruppen | |
August, september | Nye indsatser igangsættes jf. Opfølgningsplan | Teams, ledelse, lærere |
November | Afslutning grundforløb
NV/AP-eksamen: Evaluering af elevernes faglige niveau |
Elever, lærere |
Evaluering af grundforløb / overgang til studieretningsforløb | Teams | |
Standpunktskarakterer
Vurdering af elevernes kompetencer og faglige niveau – herunder også fastholdelse. Samtaler mellem lærere, teams, studievejleder og ledelse |
Lærere, teams, studievejledere, ledelse, faggrupper | |
ETU tilrettelægges så vi sikrer høj svarprocent | Administration | |
GRUS-samtaler
(måske skal de ligge forår – efter nøgletal?) |
Ledelse, lærere | |
Januar | MUS-samtaler
Medarbejdernes faglige trivsel og udvikling i relation til skolens indsatser. Individuelle ønsker til fremtidige indsatser. |
Lærere, ledelse |
Demokratidag.
Eleverne evaluerer undervisning og trivsel og sætter gang i elevbårne indsatser (som fortsætter løbende i skoleåret) |
Eleverne | |
Pædagogisk møde: Opfølgning og status på projekter/initiativer | Lærerne | |
Udarbejdelse af årsrapport | Ledelse |